Dan Puric: De Centenar, in afara de Biserica totul a fost un fisco

In: Cultura

Actorul și regizorul Dan Puric a criticat modul în care a fost comemorat în acest an un secol de la Marea Unire din 1918, în conferinţa „Jertfa unirii noastre”, care a avut loc luni seara, într-o biserică din municipiul Sibiu, unde a fost prezent şi Mitropolitul Ardealului, ÎPS Laurenţiu Streza, scrie Agerpres

„Vorbim despre Centenar. (…) Realizaţi şi dumneavoastră că, în afară de Biserică, totul a fost un fiasco, un compromis tragic, o incapacitate publică de a ne apropia sufleteşte şi moral de cei de acum o sută de ani, care au intrat sub glie ca noi să fim demni, întregi şi liberi”, a afirmat Dan Puric.

Actorul a mai declarat că acest Centenar „a fost o probă de foc” pentru poporul român.

„Vremurile sunt cumplite, pe care le trăim. Vremurile sunt confuze. Nu ne putem asuma la jumătate măsura veacului acesta, trebuie să-l înfruntăm. A fost o probă de foc acest Centenar în care s-a evidenţiat, într-un fel, gradul de înrobire sufletească pe care îl are poporul român astăzi”, a spus Dan Puric.

Câteva sute de credincioşi au participat la conferinţa susţinută de Dan Puric, în biserica de pe Bulevardul Mihai Viteazul din municipiul Sibiu.

Mariana Nicolesco şi Radu Varia, membri ai Academiei Europene de Ştiinţe, Arte şi Litere

In: Cultura

Marea soprană Mariana Nicolesco, Membră de Onoare a Academiei Române, şi istoricul de artă Radu Varia, Doctor în Istoria Artei şi Civilizaţiei al Universităţii din Paris, Membru de Onoare al Royal Scottish Academy, au fost aleşi Membri ai Academiei Europene de Ştiinţe, Arte şi Litere din Paris.

Tot zilele trecute Radu Varia a devenit Membru al Academiei Scientiarum et Artium Europaea din Salzburg, din care fac parte 34 de laureaţi ai Premiului Nobel.

«Dedic acest titlu memoriei geniului salzburghez care a fost Herbert von Karajan –  a declarat Radu Varia – amintindu-mi cu emoţie că după repetiţiile, concertele ori spectacolele pe care le dirija la Felsenreitschule, el se replia în superba-i reşedinţă din Anif, înota timp de o oră şi, înainte de-a adormi, parcurgea pagină cu pagină cartea mea Brâncuşi, spunând că nimic nu-i aducea ca aceasta sentimentul de pace sufletească».

Astronomii de la Harvard University: In 2017 am fost vizitati de extraterestri!

In: Cultura

Un obiect spaţial ce are forma unui trabuc şi care a vizitat Sistemul Solar în 2017 ar putea fi o navă extraterestră trimisă pentru a studia Terra. Această ipoteză, ce pare desprinsă dintr-un film SF, este însă cât se poate de serioasă şi a fost formulată de astronomii de la Universitatea Harvard din Statele Unite, informează site-ul cnews.fr, potrivit Agerpres.

Acel corp ceresc, denumit ‘Oumuamua, care în limba hawaiiană înseamnă „Un mesager venit dintr-un trecut îndepărtat”, a fost reperat pentru prima dată în octombrie 2017 de telescopul Pan-STARRS 1, aflat în Hawaii.

De atunci, oamenii de ştiinţă au încercat din răsputeri să determine adevărata natură a acelui obiect spaţial misterios, care nu semăna cu niciunul dintre cele cunoscute până în prezent. În cele din urmă, cercetătorii au cedat în faţa evidenţei: nu era vorba nici de o cometă, nici de un asteroid, ci de un nou tip de „obiect interstelar”.

Într-un articol publicat în această săptămână şi preluat de CNN, cercetătorii de la Harvard Smithsonian for Astrophysics au estimat că acel corp ceresc, ce avea o lungime de 10 ori mai mare decât lăţimea sa, colorat în roşu şi negru şi care se deplasa cu viteza de 315.431 de kilometri pe oră, ar fi putut să fie „de origine artificială”.

„‘Oumuamua ar putea fi prima sondă operaţională trimisă intenţionat spre Terra de către o civilizaţie extraterestră”, au scris autorii studiului.

Ei sunt de părere şi că ‘Oumuamua ar putea fi „o pânză solară” comparabilă celor fabricate pe Terra şi care permit vehiculelor spaţiale create de oameni să se deplaseze în spaţiu graţie radiaţiei emise de stele.

De asemenea, oamenii de ştiinţă de la Universitatea Harvard cred că faptul că acel obiect se deplasează cu viteză mare şi pe o traiectorie neobişnuită ar putea să însemne că el şi-a depăşit durata de funcţionare.

„‘Oumuamua este primul obiect cosmic văzut vreodată în sistemul nostru solar despre care ştim că provine din altă parte”, au adăugat autorii oamenii de ştiinţă.

Descoperire istorica pe fundul Marii Negre

In: Cultura

Marea Neagră adăpostește încă multe comori ale istoriei imperiilor care s-au succedat de-a lungul coastelor ei. O expediție de doi ani a unei echipe de specialiști din domeniul cercetării maritime a descoperit pe fundul Mării Negre vase naufragiate din epoca romană, bizantină și otomană.

În ultimii ani, anunțurile privind diverse descoperiri pe acest segment arheologic au fost atât de dese, încât vorbim, practic, despre un vertiabil muzeu subacvatic în bazinul Mării Negre.

Ultima cucerire a adâncurilor? Un vas care zace în apele Bulgariei de circa 2.400 de ani. Arheologii și oceanografii cred că, după toate probabilitățile, se află în fața celei mai vechi epave găsite vreodată în adâncul Mării Negre, scrie The Guardian.

Echipa care a descoperit epava face parte din proiectul Black Sea MAP, descris de specialiști ca fiind cea mai amplă inițiativă de arheologie maritimă din istorie. Până acum, aproape 60 de relicve navale, perfect conservate datorită lipsei de oxigen, au fost localizate de scufundători. Istoriografic, epavele acoperă două milenii de navigație.

Noul vas descoperit pare a fi aparținut Greciei Antice, având catargul, cârma și băncile de vâslit sunt aproape intacte.

„O navă care a supraviețuit aproape intactă lumii antice, situată la 2 kilometri adâncime, este o descoperire pe care nimeni nu ar fi crezut-o posibilă vreodată”, a declarat Jon Adams, de la Universitatea din Southampton, conducătorul proiectului. „Acest lucru va schimba din temelii ceea ce știam până acum despre navigația în lumea antică”.

Se pare că vasul a fost cândva o navă comercială, un model care, până acum, nu a fost văzut decât pictat pe vasele grecești de ceramică, spun cercetătorii din Black Sea MAP.

Echipa a declarat că nu intenționează să aducă vasul la suprafață.

Proiectul Black Sea MAP reunește cercetători maritimi din Marea Britanie, Statele Unite, Bulgaria, Norvegia, Suedia, Grecia și Ucraina, fiind finanțat de Fondul de caritate Julia și Hans Rausing.

În iulie 2018, în apele teritoriale ale României,  în timpul unui exercițiu de antrenament, scafandrii militari români au dat accidental, la 60 de metri adâncime, peste epavele a două nave.

Guvern de agramati: Tudorel Toader s-a facut de ras, nu stie sa scrie!

In: Cultura

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a anunțat că merge la referendumul pentru redefinirea familiei tradiționale printr-un mesaj agramat.

„Voi participa la Referendum ! Voi vota DA ! Avem nevoie de copii sanatosi si frumosi, iar copii au nevoie si de mama si de tata”, a scris pe Facebook, ministrul justiției, profesor universitar și suspendat din funcția de rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” Iași.

Jurnalistul Mircea Marian, de la Newsweek, arată că ministrul a fost nevoit să editeze de patru ori textul postat pe Facebook.

Cele mai multe greșeli gramaticale în Guvernul PSD-ALDE le-a făcut chiar premierul Viorica Dăncilă. Cele mai recente gafe au fost făcute la Craiova, la începutul săptămânii.

Primul ministru a anunțat că au fost desemnați câștigătorii lucrărilor de proiectare și execuție a primelor două tronsoane ale drumului expres Craiova-Pitești. Anunțul a avut dezacorduri și cuvinte care nu există în limba română.

„Pentru dumneavoastră e important să demarăm acest proiect, iar cei 58 de kilometri aferenți tronsoanelor 1 si 2 sunt convinsă că va duce (dezacord) la deconcesionarea (cuvânt inexistent)… la … mult așteptată a traficului în localitățile Balş şi Slatina.

Vorbea doamna ministru Olguța Vasilescu de o perioadă mare de timp, 40-45 de minute pentru a traversa Balşul. Sunt convinsă că acest drum expres în regim de autostradă va rezolva acest aspect, ca și multe alte aspecte legate de traficul din această regiune”, a spus Dăncilă.

4000 de oamenii urmeaza sa fie concediati! Dascalii se pregatesc de proteste in toata tara

In: Cultura

Federaţia Sindicatelor din Educaţie „Spiru Haret” îi cere premierului Viorica Dăncilă să blocheze aplicarea unui ordin al ministrului Educaţiei prin care 4.000 de angajaţi din învăţământ ar urma să fie concediaţi, fiind vorba atât de personal didactic de predare, cât şi auxiliar şi nedidactic. Sindicaliştii spun că, în caz contrar, vor da în judecată MEN pentru a obţine anularea ordinului.

„După ce, în urma comunicatului nostru din 31 august a.c., Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) ne-a acuzat de dezinformare, începând de ieri (luni – n.r.), în baza OMEN nr. 4884/2018, inspectoratele şcolare au trecut la tăierea a peste 4.000 de posturi, majoritatea fiind deja ocupate odată cu începerea anului şcolar. Este vorba atât de personal didactic de predare, cât şi de personal didactic auxiliar şi nedidactic. Grav este că MEN nici măcar nu a consultat federaţiile sindicale cu privire la proiectul de ordin, în condiţiile în care legislaţia în vigoare îl obligă pe acesta să pună în discuţia partenerilor de dialog un astfel de act administrativ cu caracter normativ. În condiţiile în care doamna prim-ministru nu va lua măsuri pentru blocarea aplicării ordinului, Federaţia Sindicatelor din Educaţie «Spiru Haret» va acţiona în judecată MEN pentru anularea acestuia. De asemenea, FSE «Spiru Haret» va asigura asistenţă juridică tuturor colegilor care ar urma să fie disponibilizaţi”, a declarat Marius Nistor, preşedinte FSE „Spiru Haret”, citat în comunicat.

Potrivit sursei citate, FSE „Spiru Haret” a atenţionat încă de luna trecută că fondurile alocate pentru plata salariilor în sistemul de învăţământ preuniversitar nu ajung până la sfârşitul acestui an, iar MEN încearcă, prin diverse metode – mai mult sau mai puţin legale – şi prin presiuni asupra inspectorilor şcolari generali şi directorilor, să facă economii.

În 31 august, Federaţia Sindicatelor din Educaţie ”Spiru Haret” anunţa că Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) pregăteşte un ordin prin care să se reducă cu peste o mie numărul de posturi din învăţământul preuniversitar de stat, motivaţia fiind reducerea cheltuielilor. Sindicaliştii condamnau această decizie care va ”duce la o acutizare a crizei lipsei de personal calificat” şi anunţau că o vor contesta în instanţă.

În aceeaşi zi, Ministerul Educaţiei Naţionale (MEN) a transmis că niciun post din învăţământ nu este ”în pericol” în anul şcolar 2018-2019, fiind propuse spre aprobare 286.726 de posturi, dintre care 30.000 sunt vacante. De asemenea, MEN anunţau că există bani în buget pentru plata salariilor aferente trimestrului al patrulea.

Viorica Dancila, desfiintata la Antena 3: Am serioase indoieli ca…

In: Cultura

Jurnalistul Antena 3, Radu Tudor, face pe blogul său personal o analiză a dezbaterii de ieri din Comisia LIBE a Parlamentului European, unde țara noastră a fost criticată de vicepresedintelui Comisiei Europene, Frans Timmermans.

Realizatorul de televiziune subliniează faptul că actualul Guvern PSD-ALDE se confruntă în aceste momente cu cel mai dur examen de la preluarea puterii prin „ruptura de restul Europei”, „retorica anti-UE” sau alte motive.

„Dezbaterea de ieri seara din Comisia LIBE a Parlamentului European a certificat o ruptură serioasă între Comisia Europeană și Guvernul României. Până acum s-a vorbit de un dialog mai aspru și de faptul că ambele părți mai au de parcurs etape ale informării reciproce pentru a se evita inevitabilul. Ei bine, aseară acest lucru s-a produs.

Adică inevitabilul. Un avertisment serios din partea prim vicepresedintelui Comisiei Europene, Frans Timmermans. Un olandez social-democrat, din aceeași familie politică din care face parte și PSD.

Mâine urmează o nouă dezbatere importantă la care va lua cuvântul și premierul Viorica Dancilă. Deși are 9 ani de experiență ca europarlamentar, am serioase îndoieli că actualul premier poate aduce argumente solide, într-o discuție liberă, fără hârtii din care să citească, într-o engleză cursivă, în favoarea cabinetului său. Și implicit în favoarea Romaniei. Guvernarea PSD-ALDE, cu bune și cu rele, se confruntă azi cu cel mai dur examen de la preluarea puterii. Ruptura de restul Europei, retorica anti-UE, populismele atât de prezente în limbajul multor politicieni români, invocarea politicianistă a expresiilor ceaușiste de tip «suveranitatea, independența, înalta poartă, impunerea din străinătate» și altele demonstrează un fapt: între București și Bruxelles se ridică un zid”, menționează Radu Tudor în articolul său.

De altfel, jurnalistul spune că dărâmarea zidului București-Bruxelles trebuie să fie prioritatea politică nr. 1 a României: „În locul dialogului intens ce a lipsit cu desăvârșire până azi, fără turnee diplomatice în marile capitale europene din partea liderilor guvernării, cu zero contacte personale cu liderii social-democrați și liberali din Europa, izolarea și conflictul erau inevitabile. Am convingerea că printr-un dialog ferm, inteligent și plin de substanță, ambele părți ar avea argumente pentru a-și valida partea lor de adevăr. Romania – în privința abuzurilor oribile săvârșite, Comisia Europeană – în privința slabelor și insuficiențelor lămuriri primite de la București în privința modului de stopare a abuzurilor.

Cauza principală a rupturii București-Bruxelles o reprezintă retorica și acțiunea inconștientă a unor politicieni ce alimentează Comisia Europeană cu tot soiul de informații îndoielnice, cu cifre măsluite, cu acuzații elucubrante care până să se infirme produc efecte devastatoare. E vorba despre oameni care prin vocația lor profesională și personală au făcut rău toată viața lor. Asta fac și azi, altceva nu știu. Cu toate cauzele obiective și subiective ale conflictului București-Bruxelles, mă simt nevoit să trag un serios semnal de alarmă. La 11 ani de la aderarea la UE, cu doar 3 luni înainte ca România să preia președinția Consiliului UE, asperitățile trebuie netezite și nu amplificate. Cei care conduc azi România – și mă refer la primele poziții în stat – au o responsabilitate uriașă. Peste orgolii și interese personale, peste conflicte de natură politică, peste nervii de moment și dorința de a da replici usturătoare și ieftine, cei 5-6 din fruntea statului sunt obligați de funcția lor să detensioneze situația. Să caute acele soluții inteligente și eficiente pentru ca România să nu ajungă în situația Ungariei, condusă de un Orban Viktor inconștient pe drumul tulbure și plin de neprevăzut al jocului curvesc la două capete, Est-Vest.

Nu le lipsește nimic celor care conduc azi România pentru un dialog intensificat cu liderii UE, pentru aplanarea conflictului București-Bruxelles. Au privilegii uriase, au pârghii, au funcții, au bani, au toate mecanismele statului la dispoziție. Creier să fie și dorința de a stopa alunecarea României spre o zonă a incertitudinii, a sentimentelor de tip naționalist-ceaușist cu damf estic, a distrugerii vocației europene a României moderne de la 1848 încoace.

(…) Nimeni nu-i va ierta pe conducătorii de azi dacă vor duce România în afara spațiului valorilor europene și o vor lăsa pradă haosului balcanic, acolo unde Estul își face de cap, sucind mințile celor slabi și controlând politicieni căzuți pradă populismului desantat și anti-europenismului bine stimulat”, își încheie articolul jurnalistul.

Alexandru Arsinel despre ”prostii rezist”: ”Se aduna si nu stiu pentru ce”!

In: Cultura

Actorul Alexandru Arșinel, apropiat PSD, îi face proști pe protestarii #rezist despe care spune că „Se adună și nici nu știu pentru ce se adună”

Într-un interviu acordat DC News, că nu va participa niciodată la proteste de genul celor care au avut loc recent în București.

Alexandru Arșinel consideră că protestele din ultimul an sunt făcute de oameni care nici măcar “nu știu pentru ce se adună”. Mai mult, actorul susține că este nevoie de teme clare care trebuie aduse în Piața Victoriei.
“Nu găsești un răspuns la ce s-a vrut de fapt”

“Se adună și nici nu știu pentru ce se adună, adincă nu vin cu o temă precisă, adică ‘Domnule, vrem ca Centura Bucureștiului să se facă în doi ani de zile și lăsăm aici pichete, timbre doi ani de zile până nu faceți centura respectivă’.

Și deodată mai apar și unii care aruncă cu pietre, sparg capul, mai apare și poliția care într-un fel sau altul trebuie să se apere, uneori trebuie să se apere cu mai multă îndârjire.

Mă rog, nu găsești un răspuns la ce s-a vrut de fapt, la ce se vrea de fapt. Și de aceea nici nu particip la așa ceva”, a declarat Alexandru Arșinel.

Guvernul vrea sa-i transforme pe elevi in Viorica Dancila! Manuale pline de greseli grave!

In: Cultura

Se pare că Guvernul României dorește să-i transforme pe elevi în Viorica Dăncilă. Altfel nu se explică de ce manualele de Geografie și Istorie conțin foarte multe greșeli.

Stan Stoica: „Nici manualul de Istorie nu este mai prejos decat cel de Geografie!
Erori, deficiențe și neclarități în noul manual de Istorie de clasa a VI-a, EDP:
Erori
1. Nume scris greșit: Michelangelo este trecut ca fiind Buonarotti, nu Buonarroti, cum este corect. Este scris greșit de cel puțin 7 ori, la paginile 26, 30 și 31;

2. Trimiteri către hărți inexistente: la pagina 17, elevii au ca sarcină de lucru: „pe baza hărții D, de la pagina 14… realizați…”. La pagina 14 nu există vreo hartă;
3. Trimiteri către aplicații care nu se referă la tema în discuție: la pagina 18, după ce vorbește despre incași și marele Inca, există o trimitere către Aplicația 1, pag. 19. Însă aplicația 1 de la p. 19 se referă la Cristofor Columb și la azteci, nu la incași;

4. Cuvinte folosite greșit: La pagina 53, Activitatea 1 D, este folosit greșit cuvântul „investit”, în loc de „învestit”. „Dumnezeu i-a investit pe regi…”. Poate fi o greșeală a traducătorului din Bossuet, însă chiar și în acest caz autorul ar fi trebuit să corecteze.
5. Titlul unei lucrări scris greșit: La pagina 67, în loc de Candid sau optimismul, autorul a scris Candid sau optimistul;

6. Exprimarea greșită a unor repere cronologice: Pagina 76: „între anii 1793 și 1794”; pagina 88: „între anii 1814 și 1815” și „între anii 1870 și 1871”. A se observa că între acești ani… nu există nimic. Corect era „în anii…”
7. Ani redactați greșit: La pagina 45, Aplicația 1, activitatea (e), vorbind despre Actul de supremație, este dat anul 1543, în loc de 1534, cum apare, corect, de mai multe ori în lecție;

8. Denumire geografică scrisă greșit: La paginile 48 și 56, munții „Urali” (greșit), în loc de „Ural” (corect);
9. Autorul recapitulează teme pe care de fapt nu le-a tratat în lecții. La recapitularea de la pagina 56 introduce o temă nouă, clarobscurul în pictură, despre care de fapt nu a vorbit până atunci;

10. Utilizarea greșită a unor temeni: Autorul relativizează termenul „document”, trecând sub această categorie, pe tot parcursul manualului, inclusiv texte aparținând unor istorici (ex. p. 51, un text din istoricul Aurel Decei este „document”). Când le predăm izvoarele istorice, la clasa a V-a, ei află că documentul este altceva.
11. Termeni explicați greșit:

a. La pagina 26, lecția Renașterea: geneza spiritului european, termenul „perspectivă”, din domeniul picturii, este explicat la dicționar ca fiind un „procedeu geometric care permite redarea, într-o pictură, a impresiei de profunzime…”. De văzut DEX-ul;
b. La pagina 34, cuvântul erezie este explicat ca „necredință”, când de fapt înseamnă o credință greșită, strâmbă, alterată; din nou la pagina 40: „ca să lupte împotriva celor pe care îi considera necredincioși (sau eretici)”;

12. Multe surse istorice sunt… create de autor! Este un lucru privit îndeobște ca fiind grav, în breasla istoricilor, chiar dacă este un manual școlar. Argumente:
a. Prea multe surse istorice scrise sunt redate fără a se respecta forma inițială a textului. Așa cum menționează autorul, sunt adaptări ale unor texte care constituie izvoare istorice (vezi p. 19, 22, 33, 37, 41, 55, 69, 71, 79). Ideea de a adapta textele unor izvoare istorice sau ale unor istorici nu poate fi justificată, mai ales atunci când devine o regulă, și nu o excepție! Munca unui autor tocmai în asta constă: să caute cele mai potrivite texte, care să folosească scopului didactic urmărit. Nu să le creeze!

b. La pagina 51, Activitatea de învățare 1, autorul prezintă „documentul A”, un fragment compact dat ca fiind din Aurel Decei, Istoria Imperiului Otoman. În fapt, este un text alcătuit din fragmente de fraze și propoziții ale marelui istoric care se găsesc răspândite pe zeci de pagini, în ediția din 1978 a lucrării (Editura Științifică și Enciclopedică, București, 1978, paginile 159-197). Dacă la alte surse autorul a scris măcar „adaptare”, sau „după…”, procedee oricum discutabile, aici precizarea lipsește. Manualele de istorie de până acum, atunci când dădeau un fragment dintr-un izvor istoric sau dintr-un comentariu al unui istoric, marcau întreruperile de text prin puncte, paranteze etc.

c. Alte surse apar cu mențiunea „după” (ex. „după Eanes Gomez…”, pagina 13, plus multe altele). Sunt și acestea adaptări ale unor texte istorice? Nu se specifică nicăieri.

13. Surse fără … sursă: p. 29; unui text dat ca sursă istorică nu i se precizează… autorul. Într-o paranteză scrie doar „Despre cartea tipărită”; la fel la pagina 41, la sfârșitul unei surse istorice despre Walter Milne scrie doar „Despre Walter Milne”. Nimic despre autorul textului sau despre lucrarea sau sursa de Internet (eventual) din care a fost preluat.

14. Evaluările conțin sarcini imposibil de îndeplinit sau evaluează achiziții pe care autorul nu le-a format:
a. La pagina 98, Evaluare, Subiectul 3, este inclusă o informație care nu se regăsește în lecții: „Devine stat independent în 1830”. Autorul vrea ca elevii să știe că Grecia este acest stat, însă nu le-a spus niciodată acest lucru.

b. La pagina 102, Evaluare finală, Sarcina 6, autorul cere ca pe baza hărții A (Statele latino-americane în sec. al XIX-lea) elevii să numească două state coloniale față de care popoarele latino-americane și-au proclamat independența”. Însă pe hartă este imposibil să citești cu ochiul liber care sunt aceste state! Harta nu se regăsește nici la sfârșitul manualului.

15. Greșeli la redactarea unor sarcini de lucru: La pagina 35, Aplicația 2 de la Studiul de caz Giordano Bruno și Galilei Galilei, elevii au ca sarcină să completeze, „pentru fiecare dintre cei trei astronomi”. De fapt, sunt doar doi, cei cărora le este dedicat studiul de caz. Profesorii și elevii nu vor ști la care al treilea se referă autorul.

16. Concepte istorice de bază explicate imprecis, vag, derutant, simplist: Umanismul este definit (p. 28) ca fiind „o mișcare culturală și științifică din vremea Renașterii care a susținut importanța dezvoltării omului ca ființă liberă, responsabilă și educată precum și a umanității în general”.

Deficiențe/omisiuni:
1. Lipsește manualul digital, pe CD, așa cum au avut manualele de clasa a V-a. Acesta trebuia să cuprindă jocuri interactive, planșe statice, materiale video. Chiar dacă nu toți elevii le foloseau, totuși erau o resursă importantă pentru profesori și elevi!
2. Lipsește studiul de caz Formarea statelor naționale în sec. XIX: Germania (cf. Programei școlare, p. 20: „Toate conținuturile și studiile de caz sunt obligatorii”); formarea statelor naționale Italia și Germania sunt tratate la pagina 88, lecția Statele moderne. Revoluție și emancipare națională, într-o frază (Italia), respectiv, 3 fraze (Germania), când de fapt trebuia să fie un studiu de caz pe două pagini;

3. Voltaire este omis din Studiul de caz ”Montesquieu, J.J. Rousseau, Voltaire” (Programa școlară, p. 11); În manual, Studiul de caz se referă doar la Montesquie și J.J. Rousseau. Numele lui Voltaire este menționat accidental. Pe lângă ignorarea prevederilor Programei, această omisiune este o eroare științifică, deoarece Voltaire întruchipează spiritul iluminist cel puțin la fel de bine ca Montesquieu și J.J. Rousseau;
4. Majoritatea imaginilor sunt în general prea mici, șterse, neclare, cu o rezoluție foarte slabă; În locul CD-ului cu manualul digital, cum aveam la manualul de clasa a V-a, trebuia atașată o lupă!

5. Lipsește evaluarea inițială, care ar fi fost utilă mai ales profesorilor care preiau o clasă a VI-a la care nu au mai predat, și nu numai lor;
6. Tema Revoluția industrială (p. 80-81) este foarte slab tratată:
a. nu vorbește deloc despre răspândirea revoluției industriale în Europa sau pe Glob;
b. nu tratează tema consecințelor revoluției industriale, decât accidental. Nu vorbește despre apariția muncitorimii, creșterea producției, dezvoltarea comerțului etc. Nu se face legătura între creșterea producției și dezvoltarea comerțului și a transporturilor. Singurele consecințe par a fi, conform lecției, creșterea în mărime și importanță a orașelor și exploatarea muncii copiilor.

7. Hărțile sunt puține (doar 14 pe parcursul lecțiilor și studiilor de caz) și foarte slabe calitativ;
a. unele pur și simplu nu sunt lizibile
i. p. 16, în textul lecției sunt menționate insulele Cuba și Haiti, cu trimitere la harta B, însă pe Harta B este imposibil de citit denumirea celor două insule;
ii. p. 27: pe harta Spațiul italian în timpul Renașterii se pot citi doar denumirile mărilor, alte denumiri – ale orașelor Renașterii de exemplu -, putând fi citite doar cu lupa;
iii. p. 91, Anul 1848 în Europa – nu se înțelege mai nimic;
b. există câteva hărți bune, mari, la sfârșitul manualului, însă acestea nu sunt semnalizate pe parcursul manualului, unde trimiterile sunt făcute către hărțile neclare;

8. Există prea puține grafice și tabele cu informații istorice pe care elevii să le interpreteze;
9. Tema Reformei este tratată din perspectivă protestantă, fără echilibru, fără respectarea principiului nediscriminării și al obiectivității istorice. Autorul incriminează (corect!) Biserica Catolică pentru practicile care au constituit cauze ale declanșării Reformei, adaugă chiar (deși nu se afla în Programă) un studiu de caz referitor la Inchiziție și un altul despre Martin Luther, însă omite faptul că nici protestanții nu au fost mai toleranți cu libertatea gândirii și a liberei exprimări. Trebuia evidențiată măcar într-o frază, de dragul echilibrului și al adevărului istoric, faptul că și protestanții au avut „păcate”, nu doar catolicii. Argumente:

a. medicul Miguel Servet a fost denunțat Inchiziției chiar de Jean Calvin, care a furnizat și probele – corespondența sa cu Migauel Servet – pe baza cărora acesta a fost condamnat pentru erezie și ars pe rug la Geneva, în 1553);
b. Giordano Bruno a fost alungat din Helmstadt de către autoritățile protestante, care nu erau de acord cu ideile lui;
c. Henric al VIII-lea a declanșat Reforma deoarece papa nu i-a permis să divorțeze pentru a se recăsători; ulterior Actului de supremație, Henric al VIII-lea a împărțit pământurile celor cca 500 de mănăstiri din Anglia unor apropiați ai săi. A executat numeroși critici care s-au opus desprinderii de Roma, între care și Thomas Morus.

10. La lecția Statele moderne: revoluție și emancipare națională, vorbind despre Congresul de la Viena, autorul omite să vorbească despre împărțirea Poloniei între Rusia, Austria și Prusia. Informația era semnificativă!
11. La pagina 92, lecția Românii și modernitatea, vorbind despre Războiul de independență, merita inserată informația că pe lângă independență a fost obținută și Dobrogea.
12. Pagina 50. Vorbind despre Imperiul otoman, autorul spune că este „stat de religie musulmană”! Un stat nu poate avea o religie! Și oricum Imperiul Otoman a devenit un mozaic etnic și religios, prin înglobarea unor teritorii creștine și iudaice. În aceeași lecție (Soliman Magnificul) se vorbește despre formarea Imperiului Otoman, despre stabilirea capitalei la Constantinopol, fără a se menționa Imperiul Bizantin (element de legătură cu materia de clasa a V-a).

Neclarități, inadecvări
1. Explicații care induc în eroare elevul:
a. p. 26: „Una dintre cele mai impresionante cupole din vremea Renașterii este cea proiectată de Filippo Bruneleschi pentru Domul din Florența”. Nimic în neregulă, doar că termenul „Dom” este explicat la dicționar ca fiind „cupolă în formă de semisferă a unei clădiri monumentale”. Dacă domul este o cupolă, elevul se poate întreba cum de a fost proiectată o cupolă pentru un dom???

2. p. 14: exprimare nepotrivită: „cucerirea civilizațiilor precolumbiene” de către europeni. O civilizație nu poate fi „cucerită”, ci distrusă, desființată, împrumutată, influențată etc. Termenul cucerire este potrivit când vorbim de popoare și teritorii.

3. Autorul a introdus câteva studii de caz care nu erau cuprinse în programa școlară: 1. Cristofor Columb și Fernando Magellan; 2. Inchiziția; 3. Martin Luther; 4. Henric al VIII-lea. Urmările sunt supraîncărcarea materiei, compromiterea ideii că manualele trebuie să respecte programa școlară.
4. La pagina 38 se află explicația inexactă: „Cuvântul protestant a fost utilizat în anul 1529 pentru a-i desemna pe conducătorii germani care au adoptat ideile lui Martin Luther”. Explicație: de fapt, în 1529 au fost numiți „protestanți” 6 principi și reprezentanții celor 14 orașe germane care au protestat față de intenția Dietei imperiale de a limita expansiunea Reformei; ulterior, abia după aceea, în deceniile următoare, termenul a fost folosit în sens mai larg, pentru a-i desemna pe adepții Reformei;

5. La pagina 48, în textul lecției este marcat cuvântul „monarhia”, pentru a fi dat la dicționar. Însă la dicționar este explicat termenul „monarh”! Termenul oricum se face într-a V-a, nu era nevoie neapărat de explicarea lui.
6. La pagina 50, lecția Soliman Magnificul, se face afirmația că în vremea sultanului „erau administrate aproape 40 de asociații culturale”. Termenul „asociații” este nepotrivit. Este un termen modern, care se bazează pe ideea de asociere liberă, pe când instituțiile din vremea lui Soliman erau de fapt societăți imperiale în care erau incluși cei mai de seamă reprezentanți ai unor domenii cultural-artistice (sugestii de lectură: Aurel Decei, Istoria Imperiului Otoman pentru „societățile imperiale”).

7. Pagina 70, „taxa pe ceai” în loc de taxa pe comerțul cu ceai!

Puncte tari ale manualului:
1. Existența unei rubrici intitulate Metodă de învățare, unde sunt indicate și explicate metode interactive de învățare potrivite pentru lecția respectivă;
2. Existența rubricii Trecut și prezent, în care se face legătura între evenimente/procese din trecut și realități din prezent;
3. Evidențierea unor personalități feminine și includerea Proclamației drepturilor femeii și ale cetățenei în tematica Revoluției franceze;
4. Includerea unor aplicații cu valoare didactică ridicată.

Pe Esplanada Dunării mii şi mii de oameni au celebrat în cânt Centenarul Marii Uniri

In: Cultura

Cursurile de Măiestrie Artistică, Master Classes, oferite de soprana Mariana Nicolesco – reunind aproape 100 de tinere talente din ţara noastră şi din multe alte ţări, artişti veniţi să-şi însuşească marile tradiţii ale artei cântului – au avut în acest an o semnificaţie extraordinară: celebrarea Centenarului Marii Uniri în cadrul Programului Naţional finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale. Evenimentul a coincis cu cei 650 de ani de atestare documentară a Brăilei şi comemorarea lui Gioachino Rossini la 150 de ani de la trecerea la cele veşnice.

Gala Master Classes din seara de duminică 5 august a dat măsura nespusei bucurii a fiecărui artist de-a urca pe scena pe care acum 137 de ani debuta legendara soprană Hariclea Darclée. De nedescris era entuziasmul acestora, conştienţi de faptul că, îndrumaţi de-a lungul întregii săptămâni de o altă artistă fără egal, Mariana Nicolesco, îşi depăşiseră limitele şi puteau atinge performanţe la care aproape că nici nu visaseră până atunci. Iar publicul a ştiut să-i aplaude şi să-i ovaţioneze cu imensă căldură.

Au strălucit soprane, mezzosoprane, tenori, baritoni şi başi din ţara noastră şi din Republica Moldova, din Armenia, din Polonia, din Austria, China sau Turcia în marele repertoriu liric, şi nimeni nu va putea uita vreodată cum artiştii români şi artiştii chinezi au cântat şi au dansat cu candoare şi cu un nestăvilit elan celebrul cântec Bagă Doamne luna-n nor. Tot de neuitat va rămâne – pe lângă alte splendide reuşite ale atâtora dintre tinerii participanţi – performanţa lui Onur Abaci, artist turc, trăitor la Viena, care cântă cu admirabilă virtuozitate nu ca un contratenor, ci ca un sopranist din alte secole, şi care pentru că s-a simţit atât de fericit la noi, e sigur că se trage, fără s-o fi ştiut, din turcii noştri.

Sâmbătă 4 august, pe Esplanada Dunării, a avut loc întâlnirea tinerilor artişti cu un numeros public brăilean, de peste zece mii de persoane înflăcărate de spiritul momentului, de splendoarea muzicii şi a interpretărilor, manifestarea confirmând cuvintele Marianei Nicolesco: «Gloria cântului, gloria Ţării».

Această sărbătoare, aşezată sub titlul Un an al Marilor Celebrări, a cuprins pagini emoţionante ale muzicienilor români, începând cu Pe-al nostru steag e scris Unire de Ciprian Porumbescu, Hora de Gheorghe Dima, Hora Staccato de Grigoraş Dinicu sau Dans ţărănesc de Constantin Dimitrescu, culminând cu Rapsodia Română nr. 2 de George Enescu, în timp ce la Hora Unirii de Alexandru Flechtenmacher, pe versuri de Vasile Alecsandri, cei peste zece mii de spectatori s-au ridicat spontan în picioare, iar celebra melodie a fost reluată în entuziasmul general.

Aplauze şi ovaţii au fost rezervate de public sopranei Irina Baianţ, mezzosopranelor Oana Andra şi Florentina Soare, tenorului Adrian Dumitru, baritonului Alexandru Constantin, başilor Andrei Nicoară şi Iustinian Zetea. Ei au fost magistral acompaniaţi de Maestrul Marco Balderi în fruntea Orchestrei Festivalului Darclée şi a Corului Filarmonicii George Enescu, într-un repertoriu cuprinzând, între altele, arii din opere de Rossini, Gounod, Bizet, sau din celebre musicals, pentru ca minunata serată să se încheie cu emblematicul Brindisi din La Traviata de Verdi cântat de mai multe ori la rând de toţi cei prezenţi, artişti şi public, deasupra tuturor ridicându-se vocea fără egal a Maestrei de Ceremonii a superbei celebrări, Mariana Nicolesco.

Manifestările Darclée au fost dintotdeauna dedicate în primul rând artei cântului şi muzicii, însă deopotrivă culturii în general, conferinţa susţinută în 3 august de Dr. Stephan Poen relevând statura unor personalităţi brăilene de nivel naţional şi internaţional. Iar Centenarul Marii Uniri a fost onorat  printr-un film documentar având ca fond muzical imnul revoluţionarilor de la 1848 care l-a inspirat pe tânărul George Enescu, la numai 15 ani; acesta l-a preluat spre a-l include în Suita română ce premerge minunata lui creaţie simfonică de mai târziu, Poema română. Momentul final al serii fiind dedicat geniului rossinian, ilustrat de interpretările Marianei Nicolesco.

Iar prestigiosul caiet-program al manifestărilor, prefaţat de celebra soprană, cuprinde texte remarcabile semnate de Ioan-Aurel Pop, Preşedintele Academiei Române: Românii şi România la Centenar, şi de Ionel Cândea, Membru Corespondent al Academiei Române, Directorul Muzeului Brăilei Carol I: Gânduri la o aniversare. Brăila 650.

     «Nimic mai frumos, la acest Centenar al Marii Uniri, decât această emoţie şi această comuniune înălţătoare care ne-a fost oferită prin cânt», declara la finele minunatei serate Înaltpreasfinţitul Arhiepiscop Casian al Dunării de Jos.

Elevii romani sunt cei mai buni din lume la Geografie!

In: Cultura

Echipa României a câștigat Olimpiada Internațională de Geografie care a fost organizată de Canada și la care au participat 160 de elevi din 43 de țări.

Bianca Solomon, Manu Foşalău, Andrei Sandu (Iaşi) şi Omar Hamod (Bucureşti) au cucerit împreună patru medalii la competiția din Canada, în campusul Universităţii Laval, una dintre cele mai vechi instituţii de învăţământ superior din Quebec.

Cei patru elevi români care au participat la iGeo 2018 au fost îndrumați de prof. Dorin şi Cornelia Fișcutean, de la Colegiul Naţional Iaşi.

Bianca Solomon, de la Colegiul Naţional „Costache Negruzzi”, Manuel Foşalău, de la Colegiul Naţional „Emil Racoviţă” şi Andrei Sandu, de la Colegiul Naţional, toți din Iași, au câștigat medalii de aur. Omar Hamod de la Colegiul Naţional „Mihai Viteazu” Bucureşti s-a întors acasă cu medalia de argint.

Cu toate că învățământul românesc nu este într-o formă prea bună, fiind afectat atât de infrastructura precară, de criza manualelor și de o rată a abandonului școlar printre cele mai ridicate din Europa, țara noastră încă produce elevi de calitate.

În urmă cu câteva săptămâni, elevii români s-au întors încărcați de medalii din Siberia, de la Iakuț, unde a avut loc Olimpiada Internațională la toate materiile: matematică, chime, fizică și informatică.

Cei 12 olimpici români au revenit acasă cu 12 medalii și cu locul 1 pe națiuni la concursul organizat în Rusia. La această Olimpiadă internațională au participat 200 de elevi din 24 de țări.

Mariana Nicolesco: Centenarul Marii Uniri ne reuneşte în cânt

In: Cultura

Ediţia 2018 a Cursurilor de Măiestrie Artistică, Master Classes, oferite la Brăila între 30 iulie şi 5 august de soprana Mariana Nicolesco, în cadrul Festivalului și Concursului Internațional de Canto Hariclea Darclée, așezate sub Înaltul Patronaj Unesco, reunind un număr record de aproape 100 de tinere talente din mai multe ţări, are dubla semnificaţie de-a celebra Centenarul Marii Uniri şi totodată cei 650 de ani de atestare documentară a Brăilei. Şi o a treia: comemorarea unuia dintre geniile creaţiei muzicale, Gioachino Rossini, la 150 de ani de la trecerea sa la cele veşnice.

Concertul Extraordinar de pe Esplanada Dunării, din seara zilei de sâmbătă 4 august, va uni în cânt 10-15.000 de spectatori cu participanţii la Cursurile de Măiestrie Artistică, ce vor intona, acompaniaţi de Corul Filarmonicii George Enescu şi de Orchestra Festivalului Darclée, sub bagheta maestrului Marco Balderi, melodii celebre ale compozitorilor români inspiraţi de comoara tradiţiilor naţionale: Hora de Gheorghe Dima, Dans ţărănesc de Constantin Dimitrescu, Hora Staccato de Grigoraş Dinicu, Hora Unirii de Alexandru Flechtenmacher, culminând cu Pe-al nostru steag e scris Unire de Ciprian Porumbescu şi cu Rapsodia Română Nr. 2 de George Enescu.

Odată cu ariile încântătoare ale muzicii lui Rossini din Il Barbiere di Siviglia, La Cenerentola sau L’Italiana in Algeri, vor fi interpretate pagini celebre din Carmen de Georges Bizet, din Faust de Charles Gounod, aducând astfel un Omagiu, la 200 de ani de la naştere, ilustrului compozitor care i-a deschis Haricleei Darclée porţile marii cariere lirice, ori fermecătoare pagini de musical din My Fair Lady de Frederick Loewe sau din Fiddler on the roof de Jerry Bock. Fără a uita minunata muzică a lui Giuseppe Verdi din Il Trovatore, Nabucco şi Aida, pentru a încheia ca întotdeauna, în glorie, cu Brindisi din La Traviata.

Înaintea acestui Concert Extraordinar, zecile de artişti români şi din alte orizonturi ale lumii veniţi să preia marile tradiţii ale artei cântului, vor da măsura propriilor posibilităţi şi, sub îndrumarea Marianei Nicolesco, vor face progrese ce le deschid căile spre adevăratele performanţe, reuniţi în teatrul însuşi în care legendara Hariclea Darclée debuta la 1881.

Acolo va avea loc vineri 3 august şi conferinţa susţinută de Stephan Poen, Medic foniatru, Doctor în Muzicologie, pe tema Bucuria perpetuării tradiţiilor, şi tot acolo, duminică 5 august se va desfăşura Gala Master Class, cu participarea tuturor tinerilor artişti.

Organizatori: Fundaţia Darclée, Fundaţia Internaţională Ateneul Român, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale, Primăria Municipiului Brăila, Consiliul Local Municipal, Consiliul Judeţean Brăila, Prefectura Brăila, Casa de Cultură Brăila, Teatrul Municipal Brăila, CJCPCT Brăila.

Parteneri: Televiziunea Română, Radio România Muzical, Radio România Cultural.

By: Stefan Mihalache Tags: , , , , , , ,
!-- Composite Start -->
Loading...